tiistai 6. huhtikuuta 2010

Ryhmän yksi artikkelit

Anteeksi myöhästyminen.
Ryhmä 1. Arponen Haataja Harjunpää
teema: globalisaatio, kulutus, yms.

artikkeli 1: From sombreros to sincronizadas: Authenticity, Ethnicity, And the Mexican restaurant industry.

2. Pesticides in Coca-Cola and Pepsi: Consumerising, Brand image, and public interest in a globalizing India

3. Liquid identities: Mecca Cola versus Coca-Cola

1 kommentti:

  1. Autenttisuudesta tuli vielä mieleen se kuinka tärkeä käsite on matkailussa. Usein ulkomailla ihmiset haluavat autenttisia kokemuksia ruuan, nähtävyyksien ja illanviettojen suhteen, ja paikallinen matkailuteollisuus tarjoaa niitä mieluusti.

    Näyttää siltä, että tämä paikallinen "autenttinen" kulttuuri koetaan usein joko itseironian kautta ("No onhan tämä tällaista keinotekoista, mutta ihan jännää") tai ikään kuin nostalgisina jäänteinä "aidosta" kulttuurista ("Kyllä muinaisten intialaisten temppelitanssi sitten on hienoa katseltavaa.").

    Matkailuteollisuuden tarjoamaa autenttista kulttuuria voi lähestyä myös mm. Jean Baudrillardin ja Umberto Econ käyttämän hyperreaalin käsitteen kautta. Hyperreaalihan (kirjaimellisesti "ylitodellinen") on kulttuuria erittäin kiteytyneessä muodossaan, vähän niin kuin matkailuteollisuuden perinneillat, mainoskuvasto, elokuvien kulttuurikuvat ja vaikkapa sarjakuvien etniset stereotypiat.

    Vaikka yhtäältä tällainen hyperreaali voidaan nähdä keinotekoisena kulttuurin representaationa, näkevät Baudrillard ja kumpp. (J. Jouhki mukaan lukien) asian pikemminkin niin, että hyperreaali on "todellisempaa totta", joka sitten ikään kuin liudentuu ja laimentuu arkielämän kulttuuriin.

    Mainittakoon vielä, että Ryhmä 1:n alustus käsitteli erittäin ajankohtaista teemaa, jonka käsittelyssä etnologialla on paljon annettavaa, koska aiheeseen liittyy niin vahvasti kulttuuristen merkitysjärjestelmien dynamiikkaa. Lisäksi artikkelit olivat mielenkiintoisia ja hauskojakin, mikä ei suinkaan ole aina tieteeltä kiellettyä.

    VastaaPoista